Blog single image

رفتارهای تغذیه ای که باید در زندگی اصلاح کنیم؟

سلامتی یکی از نعمت های بزرگ خداوند است و برنامه ریزی برای برخورداری از سلامتی با اجرا و اتخاذ اقدامات ساده بر هر برنامه و اقدامی ارجحیت دارد. اصلاح رفتارهای ساده تغذیه ای زمان، هزینه و انرژی چندانی را از ما نخواهد گرفت چرا که تنها با اجرای چندین اقدام ساده امکان پذیر است. بعنوان مثال کافی است به مصرف نمک، شکر، روغن، مصرف لبنیات، میوه و سبزی توجه کنیم. برای این منظور بیایید تغییر را از خودمان شروع کنیم و با خودمراقبتی و رعایت توصیه های تغذیه ای نقش کلیدی در تامین سلامتی خود ایفا کنیم.

آیا می دانید: مصرف زیاد نمک عاملی برای فشار خون بالا، نارسایی های کلیوی، بیماری های قلبی عروقی، سکته قلبی، پوکی استخوان و سرطان معده است. آیا می دانید، ما ۲ تا ۳ برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت نمک مصرف می کنیم.

پس بیایید: نمکدان را از سفره های خود حذف کنیم

آیا می دانید: از هر دو زن بالای ۴۰ سال کشور و از هر سه مرد بالای ۴۰ سال کشور یک نفر پوکی استخوان شدید دارد؟ آیا می دانید: مصرف لبنیات کم چرب می تواند از پوکی استخوان، بیماری های قلبی- عروقی، سکته، فشار خون بالا و سرطان ها پیشگیری کند؟

پس بیایید: شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه را به سفره های خود اضافه کنیم.

آیا می دانید: مصرف مقدار زیاد و از نوع نامناسب چربی ها و روغن ها، سبب بروز بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان ها، افزایش کلسترول و پیشرفت اضافه وزن و چاقی، دیابت غیروابسته به انسولین و ... می شود.

وآیا می دانید، مصرف چربی ها و روغن های حیوانی و روغن های جامد ما بیشتر از استانداردهای موجود است.

پس بیایید: روغن های جامد با ترانس بالا و چربیها و روغن های حیوانی را از سفره های خودحذف کنیم.

آیا می دانید: مصرف زیاد قند و شکر عوارض متعددی نظیر اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا، دیابت، ابتلا به بیماریهای قلبی، بالارفتن کلسترول و تری گلیسیرید خون و آسیب های جدی به کبد را باعث می شود. آیا می دانید: سرانه مصرف مواد قندی ما، حدود دو برابر استانداردهای موجود است.

پس بیایید: مصرف قند و شکر روزانه خود را محدود کنیم.

آیا می دانید: مصرف پایین میوه ها و سبزیها باعث بروز انواع سرطان ها به خصوص سرطان های سیستم گوارشی، بیماریهای قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی می شود. و آیا می دانید: مصرف میوه و سبزی ما کمتر از استانداردهای موجود است.

پس بیایید: مصرف میوه و سبزی را در برنامه روزانه خود قرار دهیم.

تغذیه سالم مخصوصا در هوای آلوده یعنی نصف بشقاب فیبر باشد.

نصف بشقاب خود را می توانید با سبزیجات غیر نشاسته ای  زیر پر کنید:

       اسفناج، هویج، کاهو، کلم و کلم بروکلی، پیاز و خیار، چغندر، بامیه، قارچ، فلفل، شلغم

 

دکتر سید حسین حسینی قابوس- بنیانگذار فیت اسمارت