Blog single image

عادات بد غذايي دانش آموزان درسنين بلوغ و راه حل آنها

نخوردن صبحانه:

يكي از مشكلات شايع در دوران بلوغ مصرف نكردن صبحانه است.

توصيه می شود در وعده صبحانه دانش آموزان نان به عنوان منبع تأمين انرژي، پنير يا تخم مرغ به عنوان يك منبع پروتئين و شير براي تأمين پروتئين و كلسيم گنجانده شود.كره همراه با مربا يا عسل و يا خرما بخشي از انرژي مورد نياز روزانه را تأمين مي كند. علاوه بر آن كره منبع خوبي از ويتامين هاي محلول در چربي مانند ويتامين A و D مي باشد.

 تمايل به مصرف غذاهاي غيرخانگي:

 مصرف غذاهاي غيرخانگي (مانند انواع ساندويچ ها، سوسيس، كالباس، همبرگر و... در بين كودكان سنين مدرسه و نوجوانان شايع است به خصوص در سنين نوجواني به دليل استقلال مالي و تأثيرپذيري از همكلاسي ها مصرف اين نوع غذاها افزايش مي يابد.

اين نوع غذاها معمولاً از نظر مواد مغذي به ويژه آهن، كلسيم، ويتامين B2 ، ويتامين A ، ويتامين Cو اسيد فوليك فقيرند و در صورتي كه به طور مداوم جايگزين غذاهاي خانگي و سنتي شوند بدن را با كمبود ريزمغذي هايي كه براي تنظيم فعاليت هاي حياتي مورد نيازند مواجه مي سازند.

به دانش آموزان توصيه شود كه در مصرف اين نوع غذاها افراط نكنند و در برنامه غذايي خود بيشتر از غذاهاي سنتي و معمول خانواده و از پنج گروه غذايي اصلي استفاده نمايند.مصرف ساندويچ هاي خانگي با استفاده از سبزي هاي ضدعفوني شده مثل گوجه فرنگي و كاهو نه تنها براي نوجوانان مضر نيست بلكه كمك مي كند تا عادات خوب تغذيه اي مانند خوردن سالاد و سبزي به همراه غذا را كسب نمايند.كودكان اغلب به مصرف همبرگر، پيتزا و ساندويچ سوسيس و كالباس تمايل دارند لذا بهتر است توصيه كنيد ضمن محدود كردن دفعات مصرف، اين دسته از غذا ها با استفاده از مواد اوليه خانگي و سالم، در خانه تهيه شوند.

استفاده از روش هاي نادرست كنترل وزن:

رفتارهاي غذايي نادرست مانند رژيم هاي سخت غذايي و استفاده از روش هاي غيرعلمي كنترل وزن به خصوص در دختران نوجوان شايع است. دختران به ويژه در سنين ۱۴ تا ۲۰ سالگي به علت توجه خاص به تناسب اندام و ترس از چاقي سعي در محدود كردن غذاي مصرفي خود مي كنند. در نتيجه مواد مغذي مورد نياز بدن در اين دوران كه با جهش رشد همراه است، تأمين نشده و در نهايت، سوءتغذيه به صورت اختلال در رشد قدي، كاهش يادگيري و كاهش تمركز حواس، كمبودهاي ويتاميني و املاح به ويژه آهن، روي و كلسيم بروز مي كند.

رژيم هاي غذائي بايد با نظارت و به توصيه متخصص تغذيه، گرفته شود. در سنين نوجواني (قبل از 18 سالگي) توصيه هاي تغذيه اي براي حفظ وزن بوده و معمولاً در اين سنين رژيم هايي كه در آن وزن نوجوان كاهش يابد كاربردي نداشته و تنها با حفظ وزن و افزايش قد سعي در تصحيح اضافه وزن و يا چاقي فرد مي شود.

دکتر سید حسین حسینی قابوس بنیانگذار فیت اسمارت